november 2024

In hoeverre voel je je gerepresenteerd door een personage? En als jij je vaak niet gerepresenteerd voelt, wat is er dan aan de hand? En met wie? Iedere entitiet is een minderheidsgroepering op dienszelf. Je kunt letten op hoe je afwijkt van anderen en zo de meerderheid 'niet als ik' groter maken. En je kunt ook letten op je overeenkomst met anderen en de meerderheid 'zoals ik' vergroten. In de groep 'niet als ik' kun je letten op de mogelijkheden die die groep heeft. En ook op welke beperkingen die die groep heeft. In het eerste geval kun je een strijd beginnen met die groep. Of je kunt de samenwerking opzoeken en leren hoe je die mogelijkheden schept. Zo. Dat is het recept voor het maken van jouw eigen klassenstrijd inclusief rechtvaardigheidsgevoel. (En tips van de sluier hoe je er weer uitklimt.) Terug naar het narratief overvloed privilege en luxeposities: Als je verhalen mist waarin een bepaald aspect van jou niet aan de orde komt, dan kun je de verhalenvertellers en hun publiek aanklagen. Of je gaat gewoon met anderen dat verhaal vertellen en vindt jouw eigen publiek. Vraag je ondertussen af of je in het vertellen misschien anderen (on)bedoeld niet goed representeert, dan kun jij het beter doen dan vroeger.

Nummer 884 · vorige · index · volgende · 0o1564